niedziela, 9 października 2016

Jak się mieszka w Pradze?

Często pytacie jak mi się mieszka w Pradze, stąd ten post. Mi jako Polce mieszka się tu bardzo wygodnie. Zwyczaje mamy podobne, dużo rozumiem, dużo jestem w stanie załatwić. Ludzie z Zachodu oburzają się, ile trzeba płacić za ubezpieczenie społeczne i bezrobotne, a ja cieszę się, że nie mieszkam w Polsce i nie muszę płacić trzykrotnie więcej. (Mój następny post będzie dotyczył zakładania własnej działalności gospodarczej i opłat, które się z tym wiążą). Niestety, wypłata pozostawia wiele do życzenia, ale myślę, że to problem całej Europy Wschodniej, jeśli nie Zachodniej też. Ceny są bardzo zbliżone do cen europejskich (bo chyba się ze mną zgodzicie, że we Francji płaci się tyle samo co w Polsce?), poza oczywiściem piwem, które nadal wychodzi lepiej tutaj (2-2,5 zł w sklepie, 4-8zł w knajpie). Pogoda jest typowo polska, ale ja lubię 4 sezony, więc mi to nie przeszkadza. Transport publiczny w Pradze jest niesamowity, wszędzie da się dojechać, raczej nie ma żadnych opóźnień, jest tanio i czysto. Czechy są również dobrze zlokalizowane, więc autobusem można się dostać w wiele miejsc. Lotnisko w Pradze ma też fajne połączenia, zdarzają się tanie oferty, więc można gdzieś na weekend wyskoczyć. Prażanie mówią bardzo dobrze po angielsku, poza oczywiście urzędnikami, policją (szczególnie zagraniczną) i strażą miejską. Jako że Czechy to kraj ateistyczny (choć wiele tu kościołów i dużo jest też katolików), szybko zmienia się mentalność i prawo staje się bardziej nowoczesne. Wiadomo, Czechy są młodym krajem, zaściankowym przez Żelazną Kurtynę, dlatego rasizm i antyislamizm są spotykane. Romowie/Cyganie są ogólnie znienawidzeni i naprawdę ciężko znaleźć Czecha, który nie ma nic przeciwko nim. Co ciekawe, każdy Czech podróżuje, zarówno w zimę jak i w lato, więc uprzedzenia są dla mnie nadal zaskakujące.

Tym postem chciałabym serię o życiu w Pradze, poradach dla turystów i ludzi, którzy myślą o przeprowadzce. Chciałabym wspomnieć o miejscach, które warto odwiedzić, gdzie warto zjeść i napić się piwa. Mam nadzieję, że się przyda!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz